Se oli siinä! Ankkuripeli paikalleen ja menoksi!

Heippa sit! Me mennään Välimerelle.

Viime perjantaina suoritimme molemmat työvelvollisuutemme loppuun. Hämmentävässä olotilassa poljin aamulla töihin ja kuljin koko päivän kevein askelin leikkaussalista toiseen halailemassa ja hyvästelemässä työkavereita. Vielä en ole edes tajunnut, että tämä oli tässä, mutta ehkä sitten viimeistään Välimerellä alan tajuamaan seikkailun vihdoin alkaneeksi.

Viimeiset viikot ovat olleet erittäin ressaavaa aikaa, enkä ole kerennyt edes ajattelemaan vapauteen siirtymistä. Missään lukemassani purjehdusoppaassa ei kerrottu kuinka paljon työtä ja toimia reissuun lähteminen ihan oikeasti vaatii. Viimeiset viikot ennen lähtöä kuluivat siivoamisessa, viime hetken veneen korjauksissa, sekä kaiken maailman säädöissä. Aamulla olemme menneet töihin ja töistä olemme jatkaneet suoraan erinäisiin matkaan liittyviin valmisteluihin. Illalla olemme kaatuneet sänkyyn ja nukahtaneet. Loppuvaiheessa alkoi olemaan jo lähes burn out -fiilis, eikä silti kaikki ollut vielä tehtynä. Jälkikäteen ajateltuna olisi ollut viisasta pitää koko toukokuu vapaana ja valmistautua lähtöön kaikessa rauhassa.

Viime hetken iso projekti

Viimeisenä viikonloppuna ennen jättimäisiä läksiäisbileitä (ja infernaalista krapulaa) asentelin ystäväni Matiaksen kanssa ankkuripelin paikalleen. Tämä oli viimeinen iso homma ennen lähtöä. Erinäisiä pikkujuttuja jäi arvatenkin tekemättä, mutta niitä kerkeää hieroa sitten matkan varrella.

Projektin osat olivat seuraavat:

• 16 kilon Bugel ankkuri
  • Lewmarin manuaalinen ankkurivinssi
  • kiinalainen halppis ankkurirulla (tietty)
  • 45 metriä 8 millistä kalibroitua kettinkiä

Näistä oli tarkoitus rakennella keulaan pääankkuri. Halusin ISON ankkurin kettingillä, koska tarkoitus on Välimerellä viettää suurin osa ajasta ankkurissa. Isolla Bugelilla ja kettingillä paatti pysyy taatusti paikallaan, mutta käsivoimin tuota sadan kilon kokonaisuutta ei nosta ylös, joten tarvitsin myös ankkuripelin.

Manuaalinen vai sähköinen?

Kävin henkistä taistelua sähköisen ja manuaalisen ankkuripelin välillä, mutta päädyin lopulta manuaaliseen. Syynä oli yksinkertaisuus ja hinta. Sähköinen olisi vaatinut Tertun käsivarren paksuisten kaapeleiden vedon akulta, taikka lisäakun keulaan. Kumpikaan vaihtoehto ei erityisemmin houkutellut. Lisäksi olin kuullut sataman kavereilta kauhukertomuksia jatkuvasti hajoavista ankkuripelien moottoreista.

Vihdoin ja viimein pääsimme matkaan.

Loppujen lopuksi meitä lähti saattamaan kolme venettä. Kaikki ystävämme (köh köh Mattias ja Kartsi) eivät saaneet veneitään purjehduskuntoon, mutta onhan meitä tässä jo hyvä seurue.

Paiskoimme sapuskat ja kamat veneeseen, kävimme palauttamassa entisen asuntomme avaimet ja lähdimme matkaan. Totesin, että kökkiminen Pansion satamassa saa riittää ja ajelimme illaksi Vepsään grillailemaan.

Helatorstaina seurueemme siirtyi Maisaareen piiloon tulevaa myräkkää. Nyt olemme tukevasti Maisaaren laiturissa kiinni. Täältä löytyy sauna, sähköä, seuraa ja oikeastaan kaikki mitä tarvitsemme. Tänään olisi tarkoitus saada kaikki tavarat järjestettyä paikoilleen. Olisi meinaan mukava päästä purjehtimaankin. Vielä ei olla uskallettu, koska kaikki kamat on vain heitetty veneen sisään.

Mihinkäs tämän kaiken tavaramäärän jemmaisi?

Kaikki tavaramäärä, kuukauden sapuskat, 200 litraa vettä ja 50 litraa dieseliä tuo veneeseen aika paljon lisää painoa. Alma uikin nyt useamman sentin syvemmällä ja kulkee koneella lähes puoli solmua hitaampaa. Hyvänä puolena mainittakoon vielä entistäkin vakaampi käyttäytyminen.

Matkan ensimäinen lokikirjamerkintä.

4 vastausta artikkeliin “Se oli siinä! Ankkuripeli paikalleen ja menoksi!