Tämän artikkelin reittimme.

Borgholm

Borgholm on suojainen satama pienessä kolmentuhannen asukkaan kaupungissa. Tulimme Kökäristä tänne, koska tuuli oli vastainen ja moottori kenkkuili, emmekä päässeet Kalmariin niin kuin suunnittelimme.

Borgholmissa on käynnissä etanoiden vallankumous. Koko paikallinen Narnian tarinoita muistuttava metsä oli täynnä etanoita.

Täältä löytyy myös hieno linna, joka valittettavasti oli kiinni, kun siellä vierailimme. En tiedä oliko sunnuntai vai jokin paikallinen pyhäpäivä. Vaikea olla enää perillä viikonpäivistä näin lomaillessa.

Jumitimme satamassa kokonaiset kaksi yötä, koska ukkosrintama puski yli emmekä uskaltaneet lähteä kokeilemaan onneamme merelle. Tuuli olikin melkoisen kovaa ja epäilin jo välillä Taikatuulian tulevan kyljestä sisään.

Borgholmin satamassa ei varsinaisia palveluita ole laiturin, sähkön ja veden lisäksi, mutta satamamaksuun kuuluu viereisen hotellin kylpylän käyttö. Kylpylä on venäläistyylinen kellarissa oleva homekoppi, josta löytyy poreallas ja uima-allas. Olin varma, että porealtaassa lillumisen jälkeen olen saanut sekä HIV:n että kupan.

Vinkkinä penninvenyttelijöille

Borgholmin satamamaksu suoritetaan maksuautomaattiin. Maksamalla viiden euron päivämaksun keulakaiteeseen laitettavaan lappuun tulostuu silti vuorokauden vierailuaika, jolla saa lunastettua hotelliin vuorokauden kulkukortin. Minkään näköistä satamahenkilökuntaa ei vierailuaikanamme myöskään näkynyt, eli maksu on ihan omannuntunnon mukaan, ainakin näin kesäkuussa.

Mörbylånga

Borgholmista jatkoimme Ölantia etelään oikein mukavavassa ja letkeässä tuulessa. Päätimme ohittaa Kalmarin ja jatkoimme Mörbylångaan. Oli mukava purjehtia aaltojen suojassa ja kevyessä tuulessa.

Morbylånga on vanhan viljasiilon suojassa oleva kelvollinen satama, kivan saaristokylän vieressä. Matiaksen ja Siirin mukaan Morbylångan satama on karsea läävä keskellä tehdasaluetta, kämäsen kylän vieressä.

Mörbylångan maalari ja minä

Sataman yrittäjäperhe oli heti vastassa ja käsi ojossa ennen kuin köydetkään olivat kiinni. 20 eurolla saimme käyttöömme suihkun, vessat ja ennen kaikkea pesukoneen! Pyykkiä oli kerääntynyt jo melkoisesti, joten pesukone oli erinomainen yllätys.

Purjehdus Kristianopeliin

Säätiedotukset lupasivat reippaita reilun 10 m/s tuulia, mutta halusimme vaihtaa paikkaa ja tuuli oli myötäinen. Alkumatka Mörbylångasta pelkällä genoalla ja autopilotin ohjaillessa meni oikein mukavasti.

Puolessavälissä matkaa tuuli alkoi yltymään ja rivitalon kokoiset aallot tuuppivat almaa eteenpäin. Olin ajatellut, etteivät aallot voi kasvaa kovin isoiksi Kalmarinsalmessa, mutta olin väärässä. Päätimme siirtyä sisälle tuulensuojaan ja antaa pilotin hoitaa hommansa. Oikeasti jännitti, enkä halunnut nähdä aaltoja. Yksikään aalto ei onneksi murtunut sitloodaan ja kaikki menivät nätisti Alman kapean perän alta.

Vasta kun rivitalojen lisäksi alkoi tulemaan pakettiauton kokoisia aaltoja toisesta suunntasta alkoi pilottiakin pelottaa, eikä se enää hanskannut ohjailua. Oli siis siirryttävä käsiohjailuun.

Muutama maili ennen Kristianopelin satamaa tajusin sen olevan todella ahdas 100m x 50m aallonmurtajin suojattu allas, jonka erittäin ahdas sisäänajo oli suoraan auki senhetkiseen tuuleen. Toisin sanoen tulisimme ajamaan myötätuuleen täysillä sisään, jonka jälkeen Alma pitäisi saada käännettyä 180 astetta ympäri, pysäytettyä ja saatava vielä kiinni poijuun ja laituriin. Helppo homma pitkäkölisellä veneellä jonka kääntösäde on enemmän mitä satama-altaassa on tilaa.

Kone käynnissä täysillä kierroksilla hurjastelimme kuutta somua satamaan ja toivoimme parasta. Kuin ihmeen kaupalla Alma kääntyi ja melkein pääsimme laituriin saakka. Tuuli kuitenkin painoi meidät ja valtavan keula-ankkurimme pelottavan lähelle reittämään erästä Saksalaista venettä. Taikatuulian kipparin supersankarin voimalla heitetty köysi, sekä Tertun terästäkin vahvempi jalka esti kuitenkin totaalisen katastrofin ja olimme turvallisesti rannassa.

Jälkeenpäin kuulin naapuriveneiltä, että tuulta oli ollut 17 m/s. Saariston suojissa tuollainen on vielä ihan siedettävä, mutta isoon Kalmarinsalmeen en olisi lähtenyt, jos tuollaista olisi luvattu.

Kristianopel

Kristianopel on pieni vajaan 100 asukkaan kylä. Alunperin se on ollut tanskalaisten linnoituskaupunki, mutta 1600 luvulla ruotsalaiset kävivät potkimassa tanskalaiset pois.

Sataman vieressä on karavaanariparatiisi ja muurin rauniot. Kylässä on kauppa. Siinäpä se. Matiaksen ja Siirin mielestä Kristianopel on taivas maan päällä.

Satama on erinomaisesti suojassa kaikilta tuulen suunnilta ja satamassa on kaikki palvelut. Hintaan kuului myös teollisuuskokoluokan pesukone ja kuivuri! Pääsimme siis jatkamaan valtavan pyykkivuoremme pesua.

Tämän reissun paskamaisin päivä

Huonosti nukutun yön jälkeen lähdimme aikaisin aamulla kohti Utklippania. Tuuli oli aamusta lähes olematonta, niin kuin luvattiinkin. Konettelimme muutaman tunnin ja syöpöttelimme aamupalaa, jonka jälkeen innostuimme purjehtimaan vaikka vastatuuli olikin.

Parin tunnin mukavan seilaamisen jälkeen aallokko yltyi eikä nousukulmaa pystynyt pitämään enää kummoisenakaan. En halunnut tehdä 20 mailin pätkästä sen vuoksi turhan pitkää (väsymys, krapula yms.) joten käynnistin koneen. Puskimme vastatuuleen neljää solmua pari tuntia, kunnes kone taas hyytyi. Voi saatana mikä siinä on!

Pistin Alman piihin ja tein koneeseen samat sirkustemput mitkä tein viimeksikin. Tämän jälkeen kone toimi hetken, kunnes taas hyytyi. Kirosin, koska en ollut kääntynyt kohti Sandhamnia tunti takaperin. Olisimme olleet jo rannassa. Nyt Utklippan oli jo niin lähellä, että enää ei innostanut kääntyä takaisin. Voi perkele, ei voi muuta kuin kryssiä kohti Utklippania.

Lopulta pääsimme Utklippanin taakse aaltojen suojaan, jossa laitoin Alman taas piihin ja tein normi temput. Kone kävi nätisti ja lähdimme rohkein mielin ajelemaan satamaan.

Satamaan ajo

Utklippanin satama-altaaseen on mahdotonta purjehtia. Tuuli oli reipas, mutta onneksi satamaan pääsee kahdelta puolelta, eli pääsimme ajelemaan sisään suojan puolelta. Koneen toiminta jännitti ja olinkin suunitellut koneen sammuessa napaavani puukon, katkasevani keula-ankkurin varmistusköyden ja tipauttavan sen pohjaan. Satamaan oli kuitenkin koko ajan tulossa veneita, joten seuraava vene olisi saanut hinanata meidät satamaan.

Tänään olisi pitänyt jäädä peiton alle nukkumaan. Suunnittelin jo veneen myymistä ja muuttamista sisämaahan. 20 mailin pikku konetuksesta, tuli 33 mailin taistelutanner suoraan vastatuuleen.

Utklippan

Utklippan on aivan älyttömän hieno paikka. Tänne päästyä ei enää harmita, että matka tänne oli hyvin syvältä sieltä jostain.

Utklippan on Ruotsin kaakkoisin saari. Se on keskellä merta oleva saari johon on rakennettu 1940-luvulla satama kalastajille. Erinäisiä kalastajia siellä on tietenkin pyörinyt jo iät ja ajat ennen satamaa.

Utklippanin suojaisessa satama-altaassa

Parasta saarella oli siellä oleva majakka ja sinne kiipeäminen. Sieltä näkyi kiikareilla läheiselle luodolle, jossa köllötteli Itämeren suurin harmaahyljepopulaatio paistattelemassa päivää. Luultiin niitä ensin kiviksi hyvän aikaa.

Matkalla Bornholmiin

Utklippanilta lähdimme auringon nousussa kohti Bornholmaa. Tuuli oli tyyni ja tiedossa oli 50 mailia konetusta. Viikon myräköiden jälkeen tyyni ja konetus kuulosti lähes houkuttelevalta vaihtoehdolta.

Kas kone ei toimi

Vajaan kahden tunnin konetuksen jälkeen kone taas hyytyi. Olin jo kuunnellut tovin, että kaikki ei ole kunnossa, mutta ajattelin vaaan antaa mennä. En edes jaksanut hämmentyä enää tässä vaiheessa.

Lilluimme jossain aavalla ja ihmettelin konetta. Totesin, että illalla alkaa tuulemaan etelästä ja pääsemme mukavasti purjehtimaan johonkin Ruotsin isompaan kaupunkiin, joten tässä on aikaa perehtyä ongelmaan paremmin.

Mikä ihme sitä vaivaa?

Aikani tuherrettuani päättelin, ettei kone saa vieläkään polttoainetta kunnolla. Ohitin koko tankin, suodattimet ja letkuston. Rakentelin suoran letkun polttoainepumpulle ja sen päähän suppilon. Tämän purkkakorjauksen jälkeen kone toimi kuin ihmisen mieli. Ainoa miinus oli, että suppiloon piti lisätä polttoainetta puolen tunnin välein. Siinä meni kymmenen tuntia mukavasti kippailessa kanisterista dieseliä suppiloon, mutta lopulta pääsimme Bornholman Hammerhaveniin. Muutaman tunnin saimme matkalla purjehtiakin.

Väliaikainen polttoaineen syöttö.

Hammerhaven

Bornholm on Itämeren Jurassic Park saari, Taru Sormusten Herrasta -metsineen. Täällä on vaikka mitä elukoita ja kummallista kasvistoa. Vasta nyt tuntuu, että olemme ulkomailla ja edenneet johonkin.

Paikallisen tavan mukaan olemme kolmantena veneenä kylkiparkissa. Jännää.

Kulutin ensimmäisen illan Hammerhavenissa irrottaen koneen tankin sekä karkeasuodatin/vedenerotin -mötikän. Tankin pesun yhteydessä sieltä löytyikin 3 cm x 3 cm palanen jotain rättiä, kangasta tai jotain. Lisäksi karkeasuodatin oli hieman likainen, joten siihen pitää löytää vaihturi. Toivon, että tankin pesu ratkaisi koneongelmat.

Dieseltankin irrottelua

12 kilometrin kävelylenkiltä löytyi kauppa, josta löytyi halpaa paikallista kaljaa. Viimeinen tölkki tuli juotua matkalla tänne konetta ihmetellessä.

Bornholman ja Hammerhavenin hintatietoja

Yksi yö 7-10 metriselle veneelle maksaa 198 tanskan kruunua, eli noin 27 euroa. Jos ostaa enemmän kuin viisi yötä saa alennusta. Sama maksu käy kaikkiin muihinkin Bornholman satamiin. Valitettavasti ukkosmyräkkä hajotti maksuautomaatin, joten emme onnistuneet maksamaan kuin yhdestä yöstä. Maksun voi suorittaa myös satamamestarille (jos sellaisen jostain löytää), mutta se maksaa enemmän.

18 oluen setti paikallista kaljaa maksaa kaupassa 79 kruunua, eli 10,60 euroa. Olut on hyvää ja ihan oikeaa kaljaa, eikä mitään ruotsalaista pölökaljaa, josta tulee vain kiukkuiseksi.

Tämän jutun olen kirjaillut salamoiden välkkyessä ja ukkosen jyristellessä ulkona. Näitä myräköitä olemme jo katselleet ihan riittävästi. Odottelemme tälle saarelle sitä täydellistä 5 m/s itätuulta, jotta voimme lähteä kohti Kieliä.

Ukkosrintama tuli päälle.

8 vastausta artikkeliin “Kaljat on loppu, moottori kenkkuilee edelleen ja ukkosmyräkät kiusaa. Ölannista Bornholmaan

1. Menevää, todentuntuista purjehduksen dokumentointia 😉 Me otetaan teidät kiinni syksyllä joissain välivesialueella! Hyvää matkaa, Mattias tulee varmaan teitä vastaan jossain kohtaa…

Tykkää

1. Matka Bornholmista Sassniziin oli tuulien kannalta erittäin leppois. Pitkästää aikaa leppoisaa seilausta auringonpaisteessa.